Home / Media
Să-ţi realizezi visul e o fericire. Să creezi însă ceva care să dăinuie dincolo de tine, dar nu oricum, ci prin carne din carnea ta şi sânge din sângele tău, prin credinţă din credinţa ta, asta e ceva dincolo de fericire, e împlinire.
Au fost copii şi visau să devină meteorolog, educatoare, doctor, avocat, bucătăreasă sau IT-ist. Acum sunt tineri, frumoşi, bogaţi şi şi-ar permite oricând, orice capriciu, doar ca moştenitori ai părinţilor lor. Destinul i-a ales pentru altceva sau ei şi-au ales un alt destin: să continue ceea ce părinţii lor au fondat, să ducă mai departe visul împlinit, preluând responsabilitatea faţă de propria familie, dar şi faţă de mii de alte familii. Ei sunt CONTINUATORII – noua generaţie de manageri din companii antreprenoriale care au crescut odată cu industria românească a bunurilor de larg consum şi care astăzi înseamnă peste 5.000 de angajaţi, operaţiuni de aproape un miliard de euro şi peste un sfert de secol de tradiţie.
Sunt educaţi la şcoala exemplului personal şi instruiţi în universităţi de prestigiu, sunt antrenaţi în spiritul antreprenorial şi concurenţial al capitalismului european, sunt pregătiți temeinic pentru a duce afacerile de familie la un alt nivel de performanţă, dar şi la un alt nivel de competitivitate. Cei mai mulţi dintre ei au beneficiat, ani la rând, de cel mai bun internship ce se poate face, acela de a testa cunoştinţele profesionale în cadrul propriului business, acolo unde orice greşeală se plăteşte nu doar prin reproşurile mentorului, dar şi prin impact în bugetul companiei ce le aparţine.
Ei sunt CONTINUATORII: Diana, Ioana şi Anastasia Boromiz – Grupul de firme Boromir; Radu Timiş Jr. și Ștefan Timiș – Grupul de firme Cris-Tim; Adina Crăciunescu şi Diana Ilie Crăciunescu – Grupul de firme Diana; Ciprian Moldoveanu – Nordic Group; Vlad Ciuburciu – Vascar. Seria de interviuri cu eroii noștri este ordonată alfabetic, după numele companiilor în care sunt implicaţi.
Este important de remarcat faptul că cele patru grupuri de firme şi compania Vascar activează pe cele mai fragmentate pieţe din industria bunurilor de larg consum, respectiv piaţa preparatelor din carne (Cris-Tim, Diana SRL şi Vascar), piaţa de morărit şi panificaţie (Boromir) şi segmentul importatorilor şi distribuitorilor de produse alimentare (Nordic). Această fragmentare a dat frâu liber imaginaţiei antreprenorilor locali, apetitului pentru risc şi gândirii strategice. Astfel s-au născut cele mai puternice afaceri de succes de pe piaţa locală şi tot astfel, CONTINUATORII au avut şansa să crească şi să se dezvolte într-un mediu competitiv.
Unii dintre CONTINUATORI își amintesc cu nostalgie că în anii copilăriei, micul dejun era de fapt o şedinţă de planificare a activităţilor din firmă pentru ziua respectivă, iar cina era, de cele mai multe ori, un brainstorming axat pe strategii de vânzări sau o analiză pe planuri de investiţii. Cu toate acestea, toţi cei 7 tineri debordează de optimism, dar afişează un entuziasm rezervat, pregătiţi parcă în orice moment să intre în rolul de antreprenor responsabil.
Despre tinerii CONTINUATORI este dificil să vorbeşti, să povesteşti. Nu au în spate un background mediatic impresionant, din care să spicuieşti idei esenţiale. Tocmai de aceea le-am propus lor să ne vorbească despre planurile pe care le au, despre viziunea lor asupra modului în care va evolua businessul. Le-am propus părinţilor lor, antreprenorii de succes ai anilor ’90, să ne spună ce sentimente au acum, la predarea ştafetei, şi să ne vorbească despre cei care au venit la cârma afacerilor construite de ei cu multă trudă.
Voi spune însă câteva cuvinte despre fiecare dintre ei, înainte de a le da cuvântul în interviurile ce urmează.
Diana, Ioana şi Anastasia Boromiz, fiicele antreprenorului Constantin Boromiz, au ales să ducă mai departe afacerea din morărit şi panificaţie a tatălui lor. O sarcină dificilă, un grup de patru companii cu afaceri de peste 108 milioane de euro. Ioana Boromiz a preluat coordonarea activităţilor de marketing, strategii, imagine online şi offline. Anastasia Boromiz este studentă la Academia de Studii Economice la Facultatea de Finanţe şi se pregăteşte să se implice în companie în departamentul financiar.
Radu Timiş Jr. are deja reputaţie de apărat pe piaţa preparatelor din carne. A lansat „Eticheta curată”, a militat pentru scoaterea caragenanului din procesul de producţie a mezelurilor şi face o echipă „formidabilă”, aşa cum o spune chiar el, cu fratele lui, Ştefan Timiş, care este implicat în companie pe partea de achiziţii. Ştefan Timiş, deşi la fel de implicat ca şi Radu în bunul mers al companiilor din grupul Cris-Tim, a ales să nu fie în lumina reflectoarelor.
Surorile Adina Crăciunescu şi Diana Ilie Crăciunescu au preluat din mers o serie de atribuţii pe care fondatorul afacerii Diana – Dumitru Crăciunescu – le-a lăsat în urmă în anul 2014, când a decedat. Cele două fete coordonează acum activitatea împreună cu mama lor, Irina Crăciunescu, atât în producţia de preparate din carne, cât şi în activitatea de retail, compania având o reţea de 53 de magazine proprii. Diana Ilie Crăciunescu ocupă poziţia de director comercial, iar Adina Crăciunescu coordonează activitatea magazinelor proprii şi ocupă funcţia de director de marketing în grupul de firme.
Ciprian Moldoveanu a preluat poziţia de CEO al Nordic Group în urmă cu doi ani, când avea 34 de ani. Până atunci însă, a petrecut 18 ani în cele 2 companii ale grupului, activând în aproape toate departamentele cheie. Anul acesta, Ciprian Moldoveanu cumulează, la doar 36 de ani, 20 de ani vechime ca angajat al grupului. Are o viziune nouă asupra direcţiilor de dezvoltare pe care trebuie să le urmeze şi proiecte ambiţioase în zona de food services pentru produse premium.
Vlad Ciuburciu nu a împlinit 30 de ani, dar îşi poate trece în CV, la rubrica „Realizări”, crearea şi consolidarea unui brand premium – Moldova în Bucate – și o premieră pe piaţa românească, singura gamă de preparate din carne rumenite. A preluat în octombrie 2017 funcţia de director general al Vascar şi crede cu tărie că a reuşit să aducă un suflu nou în companie. Succesul lui Vlad se bazează şi pe faptul că este convins că e o greşeală să-ţi subestimezi clienţii, să crezi că poţi să-i păcăleşti.
Constantin Boromiz, unul dintre fondatorii Grupului Boromir, despre Diana, Anastasia și Ioana Boromiz:
„Am un sentiment foarte plăcut pentru că se continuă tradiţia din familie. Străbunicii şi bunicii au lucrat împreună, iar noi, împreună cu părinţii, am pus umărul la bunăstarea noastră. M-am bucurat atunci când copiii noştri ni s-au alăturat, ei venind cu lucruri proaspete în business.”
Irina Crăciunescu, co-fondator Grupul de firme Diana, despre Diana și Adina Crăciunescu:
„Sentimentele trăite au fost dintre cele mai frumoase, să îmi văd cele două fiice atât de implicate şi dornice să se alăture businessului Diana. A fost ca un vis împlinit, aş putea spune. Sunt mândră de acest lucru şi sunt sigură că fără ele evoluţia companiei nu ar fi fost aceeaşi. Predarea ştafetei către Diana şi Adina nu face decât să mă bucure nespus! Sfatul meu pentru ele este să îşi asume deciziile cât mai precaut, să aibă răbdare, chiar şi atunci când totul pare imposibil. Totodată, le sfătuiesc să nu se dea bătute şi să caute mereu să fie în echilibru cu personalitatea fiecăreia dintre ele. În rest, tot ce le pot spune este că sunt extrem de mândră de ele şi că le voi susţine întotdeauna!”
Radu Timiş, fondator Cris-Tim, despre fiii săi, Radu Timiș Jr. și Ștefan Timiș:
„Este o senzaţie foarte puternică aceea de a crea ceva în viaţă, iar copiii să ducă mai departe ceea ce tu ai început. Este formidabil sentimentul! Spun asta pentru că este foarte greu să creezi un brand puternic cum este brandul Cris-Tim şi să ai siguranţa că ceea ce ai visat împreună cu soţia, Cristina Timiş, va dăinui încă 75 de ani de acum înainte. Am declarat la începuturi că acest brand este creat pentru cel puţin 100 de ani! Sunt convins că atât Radu cât şi Ştefan – şi urmează şi ceilalţi băieţi – vor continua să crească brandul şi vor duce mai departe tradiţia Cris-Tim. Nu este ușor! Vorbim de generaţii diferite, puncte de vedere diferite, dar importantă este destinaţia şi faptul că reuşim să lucrăm împreună. Sunt o generaţie extraordinară! Sunt poate o altă specie, mult mai aplicaţi, mult mai deschiși şi foarte pragmatici! Mă bucură faptul că noi suntem o familie! Mă bucură că ne vedem în fiecare zi! Mă bucură că stăm de vorbă şi că luăm masa împreună! Din ce am văzut, noi suntem binecuvântaţi că avem copii care, neîmpinşi de la spate, îşi doresc să ducă mai departe afacerea. E o binecuvântare să vezi cum cresc copiii, cum învaţă şi cum încep să te depăşească!”
Gabriela Ciuburciu, fondatoarea afacerii, depre continuatorul businessului Vascar, Vlad Ciuburciu:
„Pentru orice părinte este o mare bucurie să vadă că munca sa este continuată. Vlad a crescut odată cu Vascar și știu că nu ar fi fost nimeni la fel de potrivit pentru preluarea ștafetei. Este foarte implicat și pregătit pentru această responsabilitate. Îl cunosc și am toată încrederea că va reuși să ducă Vascar la un alt nivel.”
Valentin Moldoveanu, unul dintre fondatorii Nordic Food, despre fiul său Ciprian Moldoveanu:
„Am sentimentul firesc al unei împliniri, însoțit de o mare bucurie și recunoștință pentru că inițiativa și dorința preluării în întregime a businessului a pornit de la fiul meu. Am încredere că fiul meu știe și va implementa inovații, soluții și noutăți tehnologice în modernizarea și dezvoltarea companiei. Trebuie să recunosc că am încercat și un sentiment de îngrijorare gândindu-mă la responsabilitățile și stresul pe care le poate genera un business complex cu mulți angajați, dar am toată încrederea şi admiraţia pentru calitățile de lider modern pe care le are Ciprian, prin care știe să creeze și să motiveze o echipă de manageri profesioniști. Îi spun acum: continuă să fii optimist, curajos și vesel; continuă să dezvolți afacerea prin talent, inovație și modestie; creează valoare partenerilor și consumatorilor, dar mai ales bucură-te și tu din plin de tot ceea ce întreprinzi și realizezi cu echipa!”
Copyright 2023 © Moldova în Bucate